منتديات الهنا
(نسخة قابلة للطباعة من الموضوع)
https://www.alhanaa.me/t4053
أنقر هنا لمشاهدة الموضوع بهيئته الأصلية

برنامج لعمل توقيع أو بانر متحرك فى دقائق
عميـــــد 21-07-2006 05:07 صباحاً
برنامج لعمل توقيع أو بانر متحرك WWW Gif Animator v 1.1
من اسهل برامج الصور المتحركة
ومش بيحتاج أى خبرة و أى شخص ممكن يستخدمه بكل سهولة


للتحميل اضغط هنا

و لتسجيل البرنامج

FirstName: TEAM ElilA
LastName: TEAM ElilA
Code: 541889


تعالوا نشوف واجهة البرنامج

عرض الصورة

1- لجلب صورة من جهازك
2- لحفظ العمل
3- نسخ - سيبكوا منه -
4- من هنا هندخل بعص المؤثرات الجاهزه على الصورة - هتتفتح لنا النافذة دى -



عرض الصورة

1- أول اختيار حط علامه فى وسط الدائره effect - فى حالة استخدامك لصورة واحده -
افتح القائمة المنسدله واختار منها
انت عاين بنفسك كل تئثير واختار
وكل تئثير بتختاره بيظهر ادامك على الشاشة الصغير الموجوده على شمال النافذة


2- الاختيار التانى فى حالة استخدامك لصورتين أو أكثر
بنفس الطريقة تحط علامه فى الدائره وتفتح النافذة المنسدله تختار منها
هتلائى عده مؤثرات لتبادل الصور فى العرض


5- الزر ده بينشط لما تدخل أكتر من صورة فى البرنامج

6- لتدخل كتابة على الصورة
و يمكنك استخدام برنامج الوسيط للكتابة العربى
هتتفتح النافذة دى


عرض الصورة

خلى بالك المربع الموجود باسم draw border لو عملت علامة صح فى بيتحط مربع حول التوقيع الى انت بتعملة

كمان تضغط على choose font هتتفتح قائمة الخطوط اختار خط من خطوط الوسيط الى سبق و شرحناهم فى مشاركة سابقة



7- مجموعة الزراير الخاصة بتشغيل الصورة
الأول --للرجوع للخلف وعرض الصورة السابقة

الثانى -- لتشغيل الحركة أو ايقافها

الثالث -- للتقديم و عرض الصورة أو اللقطه التالية

و لظبت سرعة الحركة وفترة عرض كل لقطه

روح على القائمة preferences و اختار parameters

هتتفتح النافذة دى


عرض الصورة


بنحط علامة على المربع الى علية السهم

وفى المربع الخاص بالرقم بتلائى مكتوب رقم افتراضى هو 10 انت تحاول تحط رقم أإكبر مثلا 50
لان كل مزاد الرقم كل مكانت حركة الصورة أهدى و أوضح

كده خلصنا باقى حغظ الصورة وطبعا بتكون بصيغة gif
بتحفظها من ايقونه الحفظ أو من قائمة file , ونختار save as


ملحوظة : لما تحب تستخدم أكتر من صورة فى العمل أهم شىء تظبت الصور كلها
و يكونوا بنفس المقاس , يعنى باى برنامج عرض صور تظبت المقاس
مع العلم ان البرنامج بتاعنا اول متختار صورتين بيسئلك انه لازم يكونوا نفس المقاس
و انت بتضغط موافق والبرنامج بيظبط مقاس الصورة بس مش بيحافظ على شكلها
علشان كده بئول جهزوا الصور نفس المقاس على اى برنامج صور تانى




منقول
منتديات الهنا

Copyright © 2009-2026 PBBoard® Solutions. All Rights Reserved